1) Nombre
El mercat
http://www.edu365.cat/primaria/acollida/lamines/mercat/index.html
2) Autores /Editorial
La Generalitat de Catalunya – El Departament d’Educació
3) Objetivos que persigue
- Integrar a l’alumnat en la llengua autòctona
- Reforçar la llengua catalana
- Aprendre d’una manera dinàmica i divertida
- Gaudir de les diferents exercicis que ofereixen
4) Contenidos que trata (si los hubiera)
- Vocabulari de la llengua catalana, en relació en aquesta activitat més específica, amb la semàntica del mercat
- Trobem la opció de treballar amb paraules, frases, diàlegs i textos.
- També hi ha tres nivells de dificultat
5) Destinatarios (reales y potenciales)
Com hem comentat anteriorment, es tracta d’una activitat de la part de l’aula d’acollida, i està destinada per a l’alumnat nouvingut que no coneix la llengua o no la domina gaire. Tot i que cal a dir, que qualsevol altre nen que domini la llengua, també podria fer aquests exercicis, però segurament li semblarien molt fàcils.
6) Tipo de aplicación y/o programa (tutorial, de ejercitación, simulación, sistema experto, programa herramienta,etc.)
És un programa tutorial perque presenta uns continguts i proposa exercicis autocorrectius al respecte. Fins i tot utilitza tècniques de Inteligència Artificial per a personalitzar la tutorització segons les característiques de cada estudiant. Això és denominat tutorial expert.
7) Uso educativos posibles (transmición y/o contrucción de conocimientos, evaluación de los aprendizajes, tratamiento de datos, motivación, etc.)
Construcció de la llengua catalana, coneixement del vocabulari a través del tractament de paraules, frases, diàlegs i textos.
8) Breve descripción de las actividades que propone.
Totes les activitats que ens presenta es tracten de “clicar i escoltar”
- Paraules: s’han de clicar els punts que et donen opció i pots escoltar la paraula d’allò que estàs clicant, juntament veient la paraula escrita a sota, a mesura que es va posant vermella a la vegada que es va pronunciant, per seguir el ritme.
Hi ha 4 escenaris diferents dins del mercat, amb unes determinades paraules, tot i que sempre dins el mateix context del mercat; trobem: la parada de fruita i verdura, el bar, la carnisseria i el forn de pa.
- Frases: es tracta del mateix patró d’exercici que l’anterior, però en aquest cas escoltem frases d’accions, tot i que en els mateixos escenaris que en l’anterior.
- Diàlegs: es tracta de clicar i escoltar en els mateixos escenaris, en aquest cas diàlegs entre les diferents persones.
- Textos: en aquest apartat podem veure, els diferents cartells de preus de la parada de la fruita i verdura i escoltar-los, com en els anteriors fent un clic.
En totes les activitats tens l’opció de fer l’exercici en essència de diverses maneres diferents, clicant on posa + activitat, i es canvien els escenaris i la manera de fer.
9) Interacción cognitiva o tareas de aprendizaje predominantes – Tipo de aprendizaje que promueve
Aprenentatge a través de memoritzar uns sons.
10) A qué tipo de enseñanza se acerca (transmisiva, por descubrimiento, indagación-investigación...)
Crec que es tracta d'una ensenyança transmisiva. La activitat pretén que a través d'escoltar frases i paraules mitjançant un audio, nosaltres les tornem a dir. Ens transmet primer unes paraules i textos per a que després les puguem aplicar.
11) Valores que potencia o desarrolla.
L'activitat desenvolupa principalment el vocabulari, el llenguatge i la lectura. Mitjançant una veu que ens guia al llarg de totes les activitats, anem aprenent paraules relacionades amb l'àmbit del mercat i l'alimentació, ajudant també a la lectura i pronunciació d'aquestes. A vegades s'ha de seguir les instruccions que ens dona l'audio per aconseguir passar l'activitat, el que potencia la comprenssió.
12) Facilidad de uso y versatilidad (capacidad de ajuste o modificación)
En principi, no és molt difícil d'utilitzar. Les activitats estan dividides en dos nivells segons el grau de dificultat que necessiti l'usuari. Hi ha alguns apartats que poden tenir una mica més de dificultat. Per exemple, a la pantalla de frases, diàlegs, paraules i textos, sembla que només es pugui practicar en un aspecte (en aquest cas, la fruiteria). Si ens fixem, a la cantonada inferior dreta, trobem un quadrat que porta com a títols "punts Calents" i ens permet canviar a altres àmbits del mercat (la carnisseria, el bar). Aquest requadre és poc visible i mal indicat i pot portar una mica de confusió.
13) ¿Puede ser considerado multimedia? En caso afirmativo qué aportan las imágenes y/o vídeos al aprendizaje? ¿Por qué?
Un multimèdia abasta molts àmbits, no només el visual, també entra, per exemple, l'àudio. Per això, encara que al principi del programa puguem visualitzar un vídeo d'introducció, l'àudio juga un paper destacat en la realització de totes les activitats, havent de seguir les seves instruccions i explicacions. Per això, es pot considerar un multimèdia.
14) Calidad de los contenidos (si los hubiera)
Els continguts compleixen amb la seva comesa d'ensenyar el vocabulari del mercat i intentar complir els seus objectius però poden resultar una mica repetitius. Les activitats són totes idèntiques, seguir les instruccions de la veu (per exemple, la veu et diu que trobis a la nena o les illes). Això pot resultar avorrit i es troba a faltar més varietat.
15) Características de la navegación (movimiento al interior del programa)
El programa es divideix en tres parts, nivell 1, nivell 2 i jocs. Dins del nivell 1 i el nivell 2 trobem les mateixes opcions: frases, textos, paraules i diàlegs. Òbviament, el nivell 2 augmenta la dificultat del nivell 1. Totes les activitats segueixen el mateix patró, ens trobem davant d'una parada del mercat i l'àudio ens diu una frase que hem d'identificar amb algun element. L'apartat dels jocs resulta una mica més dinàmic però també es redueix a seguir les instruccions de l'àudio (fica l'amanida al calaix de la nevera).
16) Qué otras estrategias cognitivas y de aprendizaje fomenta (por ejemplo, reflexión metacognitiva, memorización, control psicomotriz, de la atención, organización y estructuración de la información, sintetizar información, planificar la conducta, etc.)
La memorització. A través d'un dictat realitzarem les activitats. També juga un paper molt important l'atenció, doncs hem d'estar molt atents al que ens diuen. També hem de saber com estructurar la informació en diferents apartats.
17) Señale cualquier otra característica que desde su punto de vista merezca ser mencionada
Cal dir que té un aspecte molt ben cuidat que convida a parar un mínim d'atenció cap a aquest multimèdia.
18) Ventajas que comporta respecto de otros medios.
Es tracta d'un multimèdia, el simple fet de realitzar una activitat en què s'hagi d'utilitzar una nova tecnologia ja és un punt a favor respecte a un ensenyament tradicional. Pot aixecar la curiositat del subjecte i el seu desig d'experimentar.
19) Posibles problemas que presenta su utilización
Pot resultar molt confós a l'hora d'escollir les diferents activitats. Està estructurat de tal manera que a un infant li pot costar molt de navegar pel multimèdia. És un aspecte a millorar.
20) ¿Por qué lo recomendaría o por qué no lo recomendaría?
Jo no ho recomanaria. Per començar, es tracta d'un tema poc interessant que no té molt a aportar. La mecànica de les activitats és tota l'estona similar i crec que això no ajuda a treballar molts aspectes que s'han d'assimilar. L'usuari es pot avorrir fàcilment i la pèrdua d'interès no ajuda en absolut a un bon aprenentatge.
21) ¿Qué visión de la educación crees que potencia? ¿Por qué?
Una educació per repetició i memorització, jo et dono uns termes i tú els assimiles. En això es basa l'activitat, jo et dic unes paraules i tú les aprens, un altre i un altre cop.
No hay comentarios:
Publicar un comentario